zondag 19 mei 2013

Een rondje in de hof.


Vroeger toen ik jong was (heel lang geleden), woonden we in een heel oud huis van meer dan 100 jaar oud, met muren die een meter dik waren, nog met bedstedes .en 2 mega-kastanjebomen die boven het dak in elkaar gegroeid waren, prachtig!
Maar ook met een flinke tuin, mijn moeder was een 'bloemenkont' en mn vader deed de moestuin.
Als er dan bezoek kwam liepen ze altijd even (meestal met de handen op de rug)  'een rondje door de hof'.
Laatst dacht ik waar komt mijn buurman toch vandaan, maar die was even een rondje over de tuin geweest.
Vanavond was het heel stil op de tuin dus dacht ik ik ga ff een rondje door de hof.
Voel me dan toch wat ongemakkelijk als ik daar loop te gluren.
Wat een verschillende tuinen kwam ik tegen, de een heel netjes de ander een grote chaos.
En eigenlijk werd ik er heel gelukkig van, want ik denk altijd dat we maar wat aan rotzooien, maar onze tuin staat er best netjes bij, erder kaal dan troeperig!


Kwam nog ergens een bedje met asperges tegen
Het wordt een beetje eentonig maar het gaat niet zo hard op de tuin,
het is veel te koud en er staat veel te veel wind.
Maar ja hoor, deze week wel spinazie uit de kas gegeten, heerlijk!
Op de tuin staat het net boven de grond dat duurt nog wel ff.


Het onkruid gaat wel errug hard is niet tegenop te wieden!
Maar de piepers, die staan zo mooi en......allemaal opgekomen.
Omdat ik moest uitrekenen hoeveel er op een rij moesten en hoeveel rijen had ik ze geteld.
Haha en nu maar hopen dat ze het onder de grond ook goed doen.
Dit jaar hebben we zowiezo weinig piepers omdat ze ook op de plaats van de kas moesten,
nou ja volgend jaar weer over de hele breedte van de tuin.


Allemaal extra  afzetlint in de tuin gehangen tegen al dat gespuis dat mn groente op vreet, het klappert in de wind dat t een lieve lust is!
Maar s zien of dat helpt.

Er kwam van de week een (nieuwsgierig) mannetje langs die schrok zich rot dat ik al boerenkool in de kas had gezaaid. Vorig jaar was ik er laat mee dus ik dacht dat zal me niet weer gebeuren.
Nou ja dan hebben we dus zomerboerenkool, je moet het ruim zien!
Klein probleempje ze moeten straks op de plaats van de piepers dus nog ff geduld.


De kruiden groeien heel langzaam, terwijl het in de kas toch echt niet koud is,
buiten is het helemaal niks.
Ach mn kasje ziet er zo pittig uit, nu ook maar een paar potten met bloemetjes ervoor gezet.
Gezellig zo die kleurtjes, kan niet wachten totdat de zonnebloemen staan te bloeien, ze zijn nu nog erg klein. Heb ook nog n paar klompen (van steen) die zal ik ook s ophangen.
Het gemengde bloemenzaad aan de andere kant van de kas laat zich nog niet zien, jammer.


De courgettes hebben het moeilijk in die wind, zien er heel scharrig uit.
Maar in de kas heb ik nog reserve staan, dus dat komt wel goed.
De pompoen doet het wel goed, is zeker sterker.
Er zitten in sommige aardbeien al bloemetjes, leuk!
En de broccoli doet het ook heel pittig, staan er ook prima bij.


Ben nu op jacht naar een bijenhotel.
Het gaat erg slecht met de bijen in ons land, bovendien zijn bijen goed voor de tuin.
Wil s kijken of ik zoiets zelf in elkaar kan flansen, was al bezig maar dat valt nog niet mee.
Ik bedenk wel van alles maar ja dan moet het nog gebeuren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten