dinsdag 23 juli 2013

Paradijs

 
 

Hahaha het klinkt natuurlijk heel zweverig maar de tuin is nu echt een paradijs!
Alleen wel een paradijs waar je heeeeel hard moet werken!
Maar ja volgens mijn moeder is van hard werken nog nooit iemand dood gegaan!
Je kan jezelf haast niet verstaan zo hard zoemen de hommels!
Er zijn ongelooflijk veel hommels, weinig bijen maar die komen denk ik pas volgende maand.
knolvenkel
Toch is er ook  'troubble in Paradise', want in de witte kool zitten rupsen en in een paar zonnebloemen zit luis.
Andere jaren altijd mazzel gehad met t ongedierte maar nu zijn we aan de beurt.
Tegen de luis een mengsel van spiritus en groene zeep gemaakt en tegen de rupsen een prutje gehaald. Volgens internet moest ik iets met Pyrethrum (raapzaadolie) hebben. Niet biologisch maar plantaardig, niet zon lekker goedje denk ik, dus maar heel voorzichtig doen, de bijen vinden dit vast niet lekker.
Savonds laat als de planten hersteld zijn van de warmte of smorgens vroeg moet het erop.
We gaan het zien.
Moet ook s kijken voor insectengaas, dat schijnt goed te werken, dus nog meer bogen erbij!


Thuis in de vierkantemeterbak waar de kruiderijtjes in staan zitten heel veel slakken.
Een paar keer per dag ben ik slakken aan t vangen grrr.
De basilicum vreten ze in 1 nacht op de rotzakken!
Als de grond vochtig is komen er nog meer slakken, en hebben ze snachts vrij spel.
Dus geef ik nu alleen nog smorgens water dan kan ik het beter onder controle houden.

 
 
 
Best lastig om die bloemen op de foto te krijgen, in de wind bewegen ze.
Ik krijg ondertussen spierballen van het water sjouwen, liters gaan er over die tuin.
Het is gortdroog, maar we moeten niet zeuren het is prachtig weer alles groeit als kool.
Als het nat is doei je er niks aan maar met die droogte kan je wel water geven!
En wat hebben we verlangd naar dit geweldige weertje, super!
Maar ja we blijven Nederlanders he, altijd zeuren over de kou de nattigheid en nu de droogte en de warmte!
Dus gaan we smorgens vroeg en savonds laat naar de tuin en gooien we karrenvrachten water over ons landje!
Gelukkig staat de sloot waar al dat water uit komt nog lang niet droog.
Ons eerste jaar op de tuin was regelmatig de pomp stuk en deden de kranen op het tuincomplex het niet.
Dan lagen we op onze buik water uit de sloot te halen, moet er niet meer aan denken!

spruitkool
Regelmatig nam ik een struikje piepers mee, maar nu is het loof echt geel ze groeien toch niet meer, dus haal ik ze er maar uit.
Bovendien is het tijd om te spuiten en dat wil ik eigenlijk niet dus eruit met die zooi!
Ben toch al in overtreding heb maar 2 keer gespoten, zou eigenlijk elke 2 weken moeten, sommigen doen het elke 10 dagen!
Ben het een beetje vergeten maar ook wel omdat ik dat spuiten vreselijk vind.
En nu wordt het broeierig weer, ideaal voor de aardappelziekte, maar als ze eruit zijn kunnen ze het ook niet meer krijgen!



Na de spinazieplaag de peultjesplaag komen nu de courgettes weer.
Ze hadden een slechte start, maar halen de schade nu wel in.
Heb nu maar 2 planten maar wat zitten er een courgettes aan, niet normaal!
Straks weer aan de courgettetaart heerlijk!
En maar weer met bakkies groente zeulen, bij mn vriendin en op t werk kan ik alles kwijt!
Heb geprobeerd heel weinig tegelijk te zaaien en uit te planten en toch is er weer veel tegelijk klaar.
1x per week andijvie is lekker maar niet elke dag.
En het konijn lust graag wat maar niet teveel, bovendien is ie al zo gegroeid. misschien toch wat teveel gegeven.


We eten nu peultjes-bietjes-doperwten-kapucijners-wortels-sla-andijvie-aardbeien-courgettes-piepers-sjalotjes-rabarber.
Helaas is de bleekselderie (zo lekker) nog niet klaar duurt nog wel  n weekje denk ik.
Er komen al snijbonen aan de staken, zulke gekke dingen zijn dat, geweldig!
Het bonenkruid de dille en de salie groeien ook lekker, oudste zoon heeft weer lekker wat meegenomen.
In de kas beginnen de tomaten al aardig te groeien, de 1e komkommer is nu mega die gaan we vanavond soldaat maken. Voor mn jongste zoon die komkommergek is!
En er zitten pepertjes aan de plantjes. Wat groeien die leuk, zo recht naar boven!
Nog geen paprika gezien, de plantjes groeien wel flink.
De druiven zijn erg klein maar worden nu wel wat zoeter, is niet meer dat je hele gezicht in de kreukels trekt als je er eentje eet!

Er is een wonder gebeurd!
Zoonlief (middelste) die regelmatig bij me eet lust zn hele leven al geen bietjes.
Maar ik wilde graag bietjes eten dus streek hij over zn hart, vooruit dan maar een keertje.
En wat denk je hij durfde het bijna niet te zeggen maar vond ze best lekker!
Ja wat wil je ook heerlijke verse bietjes uit eigen tuin, met liefde gekweekt en verzorgd, zonder die vieze grondsmaak uit de winkel.
Een wereld van verschil!
Ook zo grappig dat bitjes maar ook piepers veel sneller gaar zijn als uit de winkel.
Bij het koken van de boontjes/peultjes is het water groen, hoe dat nu komt?
Maar s even aan mn (biologische) neefje vragen, die weet alles en zal er wel een (wetenschappelijke) verklaring voor hebben.
Onze wandelende encyclopedie, als ik iets gelezen heb ben ik het zo weer kwijt maar hij onthoud echt alles, handig hoor!
Zou het misschien ook wel een beetje de leeftijd zijn?


De Oost-Indische kers en de courgettes beginnen al aardig in elkaar te groeien, wordt een heel kleurig oerwoud! Is wel lastig om de courgettes te plukken, had er laatst al eentje gemist, was verstopt tussen al het groen.
Zo die bladeren zijn echt stekelig, niet met blote benen plukken dus!
De pompoenen krijgen al uitlopers die moet ik soms even de andere kant op lijden, dan zet ik ze met stokjes vast.
Komen ook al hele kleine pompoentjes aan, zo leuk!

 
Als er een huis gebouwd word en je bent op t hoogste punt is er altijd 'pannebier'.
Zou er ook zoiets bestaan als de boontjes het hoogste punt van de bonenstaken bereiken?
Misschien moeten we dat maar s in gaan stellen dan.
Nou ja bier, laten we maar gewoon water doen!


1 opmerking: