maandag 29 juli 2013

Kermis

boontjes met ertussen de dille

Het is feest in Anna Paulowna, de jaarlijkse polderse kermis, het hele dorp staat op zn kop!
Het is gelukkig prachtig weer, al die vreselijke buien die ze voorspeld hebben, bij ons niet alleen snachts een buitje, zoals het hoort!
Het is gezellig druk in t dorp overal lopen mensen, veel jongelui die in t zelfde shirtje lopen.
Op de kermis is het savonds niet zo druk, ''de kermis"  speelt zich voornamelijk af in de kroeg.
Al vanaf oudsher gaat de jeugd hier bollen pellen en aan t eind van het pelseizoen worden alle zuur verdiende centen omgezet in bier op de kermis.


Volksvermaak nummer 1, jong en oud, iedereen gaat los op de kermis.
Nou ja iedereen, de kermis vind ik voor de kleintjes de draaimolen en verder de oliebollen, maar verder heb ik er helemaal niks mee.
Stond gisteren wel te spitten met mn wipschopje op de maat van de muziek, dat was wel grappig.
En vanavond was ik weer op de tuin en had ik soms wel de neiging om met mn schoffel een rondje door de tuin te dansen! Heb het maar niet gedaan voor dat je t weet wordt je opgesloten!
Maar je kon wel merken dat ze teveel gedronken hadden, er werden op een gegeven moment zelfs kerstliedjes gedraaid, nou dat gaat me te ver met dit weer!

Mais
Vorige week heeft het wel n paar keer flink geregend en vooral gewaaid, nu ook trouwens, heb t zand in mn oren zitten!
Ik hoef dus al een paar dagen niet te gieten alleen in de kas.
Moest wel verschillende struiken (vooral de Borage) weer opbinden die helemaal plat lagen en deels over iets anders heen lagen.
Het stukje met de courgettes en pompoenen met tussendoor de oostindische kers is helemaal door elkaar gegroeid..
Het is zelfs moeilijk om courgettes te plukken moet met n kapmes door t oerwoud heen!
Moet met een lange broek aan door de tuin want alles prikt en ik krijg overal rooie vlekken.
Ach ja je kan niet alles hebben!

Ben zo blij dat de piepers eruit zijn, net op tijd voordat het ging regenen.
Ze staan netjes gedroogd in de kistjes in de schuur.
De buurman zag mij rooien dus die trok ook gelijk zn frieslanders uit de grond.
Dus wel even een 'high five' op ons succes!


De grond was natuurlijk nog lekker los van t piepers rooien dus het spitten was zo gebeurd.
Nu heb ik de boerenkoolplantjes erin gezet, weer lekker biologische mest erop daar houden ze van.
Maar die staan nu heel nietig wel vol in de wind, als dat maar goed gaat.
Heb er wel een bloempotje omheen gezet maar toch!

 
De winterprei gepoot en ook nog een restje bietjes in de grond gezet.
Weer een hele pan vol met bietjes de diepvries ingewerkt, halve keuken is rood!
Dacht dat de peultjes op t end liepen maar daar heb ik ook nog weer een hele berg van geplukt, lekker.
Zo ben ik weer lekker bezig op mn landje.



pompoenen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten